Podstawowe prace Senatu toczą się w komisjach. Do nich kierowane są ustawy uchwalone przez Sejm. Komisje rozpatrują także projekty ustaw, które po­wstały z inicjatywy senatorów.

W ramach komisji mogą być powoływane podkomisje zajmujące się określoną pro­blematyką.Senat może też powoływać komisje nadzwyczajne.

Zgodnie z regulaminem, senator ma obowiązek być członkiem jednejkomisji stałej, nie więcej jednak niż dwóch. Może też uczestniczyć w pracach innych komi­sji, ale bez prawa do głosowania. Obowiązek członkostwa w komisjach nie dotyczy marszałka i wicemarszałków Senatu.

W skład komisji wchodzi zazwyczaj od kilku do kilkunastu senatorów. Za organizację pracy komisji i ich działalność są odpowiedzialni przewodniczący, wybierani i odwoływani przez Senat. Zastępców prze­wodniczących wybierają natomiast członkowie komisji. Komisje mogą obradować wspól­nie.

Działalność komisji polega przede wszystkim na rozpatrywaniu ustaw i przygoto­wywaniu sprawozdań zawierających projekty uchwał Senatu w sprawie tych ustaw. Ko­misja może zaproponować Izbie: przyjęcie ustawy bez poprawek, wprowadzenie do niej zmian, odrzucenie ustawy. Decyzje komisji w tej sprawie zapadają większością głosów w obecności co najmniej 1/3 jej członków. Sprawozdanie podczas posiedzenia plenarnego Senatu przedstawia senator wybrany przez komisję. W pracach nad ustawami komisje mogą korzystać z opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i ekspertów, a także śro­dowisk i organizacji zainteresowanych daną tematyką.

Szczególny tryb stosuje się przy uchwalaniu ustawy budżetowej. Nad poszczególnymi jej częściami pracują właściwe przedmiotowo komisje. Swoje opinie prze­kazują Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która na ich podstawie przygotowuje sprawozdanie wraz z projektem uchwały Senatu w sprawie ustawy budżetowej. Komisja budżetu może zaproponować przyjęcie ustawy bez poprawek lub ich wprowadzenie.

Komisje senackie mogą przygotowywać własne projekty ustaw (prawo ini­cjatywy legislacyjnej ma także grupa 10 senatorów). Nad projektami pracują następnie od­powiednie komisje i Komisja Ustawodawcza. Ostateczną decyzję w sprawie skierowania danego projektu do Sejmu podejmuje Senat.

Oprócz działalności legislacyjnej komisje odbywają posiedzenia tematyczne lub semina­ryjne, poświęcone problematyce związanej z przedmiotem ich działalności. W sprawach, które komisje uznają za ważne, zajmują stanowiska kierowane do odpowiednich organów czy instytucji.

Obrady komisji mają charakter jawny, w określonych wypadkach zaś − utaj­niony. Komisja może też odbyć posiedzenie zamknięte. W obradach komisji mają prawo uczestniczyć m.in.: posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organów administracji rządowej, posłowie do Parlamentu Europejskiego, podmioty wykonujące zawodową dzia­łalność lobbingową, a także eksperci, reprezentanci środowisk i organizacji zainteresowa­nych przedmiotem prac komisji.

Z przebiegu posiedzeń komisji senackich sporządza się protokoły i za­pisy stenograficzne. Stenogramy są dostępne na stronie internetowej Senatu. Na zakończenie kadencji komisje sporządzają sprawozdania ze swojej działalności. 

źródło: www.senat.gov.pl