66. posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej.
Z inicjatywy Senatora Jerzego Chróścikowskiego, Komisja ds. Unii Europejskiej nie poparła wniosku rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące współczynnika korygującego płatności bezpośrednich w odniesieniu do roku 2013. Wniosek zakłada kolejne, po modulacji, zmniejszenie wartości dopłat bezpośrednich (w Polsce kwota ta wyniesie ok. 42 ml euro). Senator zaproponował także modyfikację mechanizmu dyscypliny finansowej, który nie objąłby państw, w których poziom płatności jest niższy niż 90% średniej płatności w UE., i w których współczynnik korygujący nie miałby zastosowania.
Według przepisów UE, gdy szacunkowa kwota wydatków na płatności na dany rok kalendarzowy przekroczyła wartość pułapów określonych na ten cel, należy dostosować poziom płatności, redukując je tak by nie przekroczyły założonych pułapów. W ten sposób stosowany jest mechanizm dyscypliny finansowej, wprowadzony wraz z modulacją, wraz z reformą w 2003 roku.
Zaproponowany przez Komisję Europejską współczynnik redukcji wynosi 4,98% dla płatności powyżej 5 000 euro. W Polsce, w wyniku zastosowania współczynnika korygującego, środki na płatności bezpośrednie zostaną zmniejszone o kwotę ok. 42 mln euro. Współczynnik nie obejmuje Bułgarii, Rumunii i Chorwacji, które są na etapie dochodzenia do pełnej płatności.
Przedstawiając swoje stanowisko, Senator zaapelował do członków Komisji o odrzucenie wniosku, który godzi w interesy polskich rolników, którzy i tak mają niższe płatności w stosunku do innych krajów, a którym już raz zostały zredukowane płatności w wyniku zastosowania mechanizmu modulacji. Zwrócił uwagę na fakt iż Rząd przyjął pozytywne stanowisko do Wniosku wbrew uwagom zgłaszanym m.in. przez organizacje rolnicze, w tym przez NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”.
W konkluzji, Senator zaproponował rozwiązanie, zgodne z którym współczynnik korygujący, a tym samym mechanizm dyscypliny finansowej, nie miałby zastosowania nie tylko w Bułgarii, Rumunii i Chorwacji, ale także w krajach, w których wysokość dopłat bezpośrednich na 1 ha nie przekracza poziomu 90% średniej płatności w UE.