28. posiedzenie Senatu RP
Punkt trzeci: stanowisko Senatu w sprawie ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.
Zapytanie Senator Jerzy Chróścikowski:
Panie Ministrze, ja w sprawach finansowych, jest to ważne dla samorządowców. Czy nie byłoby jednak zasadne zastosowanie takiego mechanizmu, że szkoły wiejskie - bo myślę tu szczególnie o terenach wiejskich - tworzenie gimnazjum dla pierwszych klas, czyli wynajęcie nowego obiektu, zrealizują w ten sposób, że przejmą, zlikwidują na potrzeby tego obiektu szkołę podstawową. Często tak to będzie w gminach robione. Trzeba zapewnić na miejscu naukę od pierwszej do trzeciej klasy, a to się czasami będzie kłócić.
Druga sprawa. Te obiekty nie będą wykorzystywane kubaturowo. Jeżeli byśmy założyli, że w ciągu dwóch lat zostają jeszcze te gimnazja przy szkołach podstawowych, to obiekty te są w pełni wykorzystane. Następnie w trzecim roku przemieszczenia miałyby szansę zafunkcjonowania. I nie byłoby wożenia w tę i z powrotem, bo często trzeba będzie wozić dzieci mniejsze do tych samych miejscowości, na zmianę.
Odpowiedź Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke:
Panie Senatorze, nie będzie aż takich problemów, dlatego że ten proces przekształcania szkoły w gimnazjum będzie trwał kilka lat i będzie się odbywał na tej zasadzie, że szkoła, która docelowo będzie gimnazjum, nie będzie otwierała niższych klas, a więc nie będzie przyjmowała małych dzieci, może natomiast pozostawić wszystkie dzieci w tej szkole aż do czasu ukończenia przez nie szkoły podstawowej. Będzie przyjmowała zaś do klas starszych. A więc jest to pewien proces, w którym część szkół przekształci się w ciągu kilku lat ze szkoły podstawowej w gimnazjum. Tych scenariuszy jest kilka.
Panie Senatorze, my wydajemy taką biblioteczkę reformy. Tomik drugi tej biblioteczki to jest właśnie "Nowa sieć szkolna" - o, tutaj jest - gdzie jest siedem scenariuszy, zgodnie z którymi można przejść. Pan senator powinien to otrzymać, bo o ile wiem, rozsyłaliśmy to do wszystkich państwa senatorów. Tam jest siedem scenariuszy przekształcania szkoły podstawowej w gimnazjum, tak więc można wybrać. Zapewniam pana, że takich dramatycznych sytuacji jak ta, którą pan zakłada, nie powinno być.
Zapytanie Senator Jerzy Chróścikowski:
W pewnym sensie nie satysfakcjonuje mnie ta wypowiedź. Rozumiem, że może moja wiedza na dzień dzisiejszy jest mniejsza niż pana ministra. Na pewno pan minister jako wykładowca świetnie to wie, ale egzaminy będą zdawać akurat samorządy i obawiam się, że z egzaminami będzie troszkę gorzej. To sprawdzimy jeszcze z czasem.
Jeszcze jedna sprawa...
Odpowiedź Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke:
Ale samorządy będą miały pomoc kuratoriów - żeby to było jasne. Ta "pozytywna opinia kuratorium" niejako zmusza kuratorium do współpracy z samorządami.
Zapytanie Senator Jerzy Chróścikowski:
Bądźmy optymistami. Mam nadzieję, że to, co pan minister mówi, się sprawdzi.
Mam natomiast pytanie. Czy szkoły niepubliczne, które w tej chwili chcą występować o poszerzenie... Chodzi o to, o czym pan minister powiedział, o możliwość, by obecne licea przejmowały gimnazja.
(Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke: Naturalnie.)
Czy w tej sytuacji środki finansowe też będą takie same dla szkół publicznych i niepublicznych? W tej chwili jest to bowiem zróżnicowane. Jak będzie w następnym etapie?
Odpowiedź Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke:
Panie Senatorze, to już nie moja decyzja. Myśmy, jako rząd, proponowali wyrównanie już w tym roku. Sejm i Wysoki Senat zdecydowały o pozostawieniu zapisu, że poziom finansowania szkół niepublicznych nie może przekraczać 50%.
Myślę, że to rozwiązanie jest jeszcze tylko w tym roku budżetowym, w roku 1999. Być może uda się w roku 1999 przygotować satysfakcjonujący, dobry system finansowania, w którym by się zawierała idea bonu. Rodzaj szkoły nie będzie miał tutaj wpływu na finansowanie, ponieważ pieniądz będzie przekazywany zadaniowo, czyli za uczniem do szkoły. Mam nadzieję, że w roku 2000 tego problemu nie będzie. Na razie to parlament, a nie minister edukacji zdecydował o tym, że nie można finansować powyżej 50%.