64. posiedzenie Senatu RP
Punkt pierwszy: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Zapytanie Senator Jerzy Chróścikowski:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Mam pytanie do pana ministra. Panie Ministrze, chodzi mi o zapis art. 32, z którego wynika, że Polskie Koleje Państwowe SA zaciągną, można powiedzieć, dług, wypuszczając obligacje o wartości nominalnej 3 miliardów 900 milionów zł. Czy będą w stanie spłacić zobowiązania, które przyjmują? Sądzę bowiem, że jest to w pewnym sensie zaciąganie długu. A jeżeli nie, to kto za nie je spłaci, czy skarb państwa jako poręczyciel? Czy nie można znaleźć lepszego rozwiązania, na przykład bezpośrednią likwidację tych zobowiązań? Według mnie, przy spłacaniu 3 miliardów 900 milionów zł może już chodzić na przykład o 7 miliardów zł. Jak długo będzie to spłacane w zależności od spłaty obligacji? Moje obawy budzi fakt, że to rozwiązanie jest zbyt kosztowne.
Odpowiedź Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Jerzy Widzyk:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Panie Senatorze, ten punkt jest jednym z kluczowych w tej ustawie. Jest wynikiem rzeczywiście bardzo trudnych i dokładnych, dogłębnych analiz oraz myślenia nad tym, w jaki sposób przeprowadzić restrukturyzację finansową. Ta propozycja, wygenerowana, jak powiadam, po bardzo wielu trudnych rozmowach, stwarza realną szansę oddłużenia przedsiębiorstwa i możliwość obsługi tego długu. Gdy czytamy ten artykuł, to łatwo zauważamy, że znacząca część tych środków będzie przeznaczona na zapłatę zaległych długów, a więc tych długów, które generują następne długi, na przykład odsetki. Chociażby ten koronny przykład zapłaty zobowiązań wobec ZUS, umożliwienie podpisania porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, umożliwienie, w ramach tego przepisu, likwidacji odsetek, ale również rozłożenia na raty spłaty należności głównej i w związku z tym zdjęcia tego garbu finansowego, który w tej chwili przytłacza przedsiębiorstwo. Danie możliwości normalnego funkcjonowania finansowego firmy od zaraz to jest jeden z elementów tego rozwiązania. Inny z elementów to obsługa odpraw i wszystkich kosztów związanych z restrukturyzacją zatrudnienia. To będzie skutkować racjonalizacją kosztów przedsiębiorstwa, a więc lepszym wynikiem przedsiębiorstwa za niedługi czas. Stworzy to możliwości, by poszczególne firmy mogły obsługiwać to zadłużenie, które dla nich zostanie wygenerowane.
Nie ma niebezpieczeństwa, że ten dług jest zbyt duży w stosunku do wielkości majątku, który zamierzamy przeznaczyć do prywatyzacji. W konsekwencji jednak w oczywisty sposób jest to wydatkowanie pieniędzy z budżetu państwa, bo o jakąś część środków zmniejszone będą przychody z prywatyzacji tej części PKP, która do prywatyzacji zostanie przeznaczona.