69. posiedzenie Senatu RP
Oświadczenie senatora Jerzego Chróścikowskiego
skierowane do prezesa Rady Ministrów Jerzego Buzka.
Moje oświadczenie dotyczy nowelizacji z 13 października 2000 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konkretnie głośnego już art. 52 pkt. 1 lit. c, dzięki któremu dochód ze sprzedaży akcji objętych przez osoby fizyczne w prywatnych ofertach przed debiutem spółki na giełdzie będzie zwolniony z podatku dochodowego pod warunkiem, że akcje zostaną sprzedane po upływie trzech lat, licząc od dnia debiutu giełdowego.
Sprawa tego zwolnienia bardzo poruszyła opinię publiczną. Wprowadzone nowe zwolnienie poważnie uszczupla dochody budżetu państwa w trudnej dla finansów publicznych sytuacji, w trakcie generalnego ograniczania ulg i zwolnień podatkowych w celu zwiększenia wpływów budżetowych, oraz wykonywania szeregu posunięć mających ograniczyć deficyt budżetowy.
Panie Premierze, jakie było ratio legis, czyli cel wprowadzenia tego zwolnienia? Czy chodziło o znaczne powiększenie dochodów niewielkiej grupy inwestorów, w sytuacji kiedy posiadacze akcji pracowniczych nie korzystają ze zwolnień? Wyjaśnienia wymagają kulisy wprowadzenia wspomnianego przepisu. Dlaczego odbyło się to kuchennymi drzwiami, w ostatniej chwili, bez rzetelnej dyskusji? Wyjaśnienia wymaga także kwestia autorstwa tej poprawki i roli Ministerstwa Finansów w jej przemyceniu i przeforsowaniu na forum sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Argumenty na rzecz tej ulgi, według których miała ona zachęcić spółki do wchodzenia na giełdę, nie wytrzymują krytyki, ponieważ ulga dotyczy tylko firm, które już istnieją na giełdzie lub wejdą na nią do końca tego roku. Jak to się stało, że nie przedstawiono konsekwencji finansowych tych zwolnień dla budżetu państwa? Czy dzisiaj są już one znane?
Panie Premierze, nowe zwolnienie, które może zubożyć dochody budżetu o co najmniej 1 miliard zł, uderzy również w dochody kas chorych i samorządu terytorialnego. Jak zauważyła pani profesor Elżbieta Chojna-Duch, nie skonsultowano tej zmiany z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, naruszając tym samym uprawnienia samorządu.
Biorąc to pod uwagę, należy stwierdzić, że przepis ten nie powinien stać się obowiązującym prawem. W związku z tym zwracam się do Pana Premiera, aby wykorzystał Pan wszystkie przewidziane prawem środki, które mogłyby doprowadzić do uchylenia tego przepisu w drodze nowelizacji ustawy.
Z poważaniem
Jerzy Chróścikowski